هدیه ای شیرین

نوع کار من و بخصوص همسرم جوریه که شرکت ها هدایای مختلفی رو تحت عناوین مختلف برای کارکنان می آورند... اولین باری که همسرم محصول یه شرکتی رو که مدیر اون شرکت به عنوان نمونه محصول یا تشکر به خودش و همکارهاش داده بود رو به خونه آورد حس کردم تمایلی به استفاده ازش نداره ... بنظر می اومد در مورد شرایط پذیرفتن هدایای این چنینی پرسیده بود و بهش اطمینان داده بودند که موردی مثل این جای نگرانی نداره ... اما همسرم نگران بود... اون مورد رو به یه مستحق دادم و بهش گفتم ما نیازی به اینها نداریم پس دلیلی نداره خط و خشی حتی بی مورد رو دلمون بیفته ازش خواستم هیچوقت این جور هدیه ها هر چند کوچک رو به خونه نیاره ...

گاهی همسرم لابلای حرفها اشاره ای به این نوع هدایا می کرد و اینکه اونها رو داده به نیروهای خدماتی شون ... یا به یکی از همکارها ...

تا اینکه پارسال دم عید لابلای صحبت های همسرم فهمیدم تعداد زیادی گل طبیعی برای رئیسشون آورده اند و او از همه خواسته هر کدام را که دوست دارند بردارند ... همسرم به عادت همیشه چیزی برنداشته بود ... شوکه شدم چند بار ازش پرسیدم یعنی واقعا قبول نکردی؟ ... مونده بود دارم شوخی می کنم یا جدی می گم ... با تعجب گفت واقعا دوست داشتی بیارم؟... کاملا جدی بهش تفهیم کردم که دیگه همچین خبط عظیمی رو مرتکب نشه .... هنوزم یادش میفتم جیگرم کباب میشه

چند روز پیش تو دفتر شرکتی که برای بازدید رفته بودم یه گلدون توجهم رو جلب کرد ... اسمش رو از مدیر شرکت پرسیدم که نمی دونست اما سریعا یه قلمه ازش برام گرفت ... این که احیانا رشوه محسوب نمیشه؟!!


نظرات 3 + ارسال نظر

کودک نیستم... اما میدانم که اگر دستم از دستت رها شود گم میشوم...!!!

عاطی یکشنبه 20 مهر 1393 ساعت 11:12 http://VAHEDI.BAZBEH@YAHOO.COM

اااای جونم، بازم گل و گیاه...من عاشقِ این روحیه تم بخدا...یادش بخیر...

آره بازم گل و گیاه ... بده همه نقطه ضعفتو بدونن ها ....

مرادیا زاده یکشنبه 20 مهر 1393 ساعت 21:47 http://www.aashenaa.persianblog.ir

سلام گرامی.
هدیه و شیرینی گرفتن بخاطر کارهای خوبی که می کنیم نه تنها بد نیست بلکه یکی از بهترین یادگارهای دوران کاری هر کارمندی میتونه باشد.بحث رشوه را متاسفانه بد به ما گفته اند.ما همه می دانیم که وقتی کسی بخواهد رشوه بدهد هم خودش و هم طرفش کاملا متوجه و آگاه است که دارند چکار می کنند.اگر گاهی بعضی رشوه گیرنده ها کلاه شرعی درست میکنند اون بحثش جداست.
اما یک کارمندی که در اداره کار ارباب رجوع را خوب انجام می دهد مخصوصا در بعضی مراکز مثل مراکز بیمارستانی و یا خدمات اجتماعی و یا سایر جاها که طرف مشکلش حل شده و بعد از رفع نیازش بیاید و مثلا یک دسته گل یا شیرینی برای کارکنان بیاورد کجایش رشوه است؟
در واقع هدیه برای دوستی و اظهار محبت و بدون چشمداشت است و رشوه پول یا حتی رانتی است که می دهند تا درقبالش کاری بخلاف قاعده از ما بخواهند
وقتی ما کارمند خوبی باشیم ازچه باک داریم؟ هدایا و شیرینی های تشویقی را که قابل نگهداری هستند در جایی نگهدارید بهترین خاطره گوی دوران کارمندی تان خواهد بود.

سلام ... بله کاملا حق با شماست ... گل و شیرینی که قطعا نمی تونه رشوه در نظر گرفته بشه ... مشکل اینجاست که این شرکت ها بعد از گرفتن مجوزها باز هم با ما سر و کار دارند ... اصل در عدم تبعیض و نداشتن نگاه متفاوت بین شرکت هاست آنهایی که هدیه ای هر چند کوچک آورده اند و آنهایی که نیاورده اند .... حضرت علی یه فرمایشی دارند که در این مواقع ببینید آیا اون فرد این هدیه رو برای جایگاه شما آورده یا شخص شما ... اگر در این جایگاه نبودید باز هم این هدیه را به شما می داد؟ ... تشخیصش گاهی خیلی سخت میشه ... و متأسفانه آدم ها به شکل دردناکی به سمت منفعت طلبی پیش میرن ... هربار که موردی پیش میاد از خودم می پرسم شاید این فرد به خاطر این که در آینده با او مدارای بیشتری داشته باشم یا حتی سریعتر کارش را انجام دهم این هدیه را داده حتی اگر من این کار را نکنم قصد محتمل افراد باعث میشه این هدیه برایم دلنشین نباشد ... از نظرتون ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد